Porsche Taycan Turbo vs Audi E-tron GT RS

Porsche Taycan Turbo vs Audi E-tron GT RS

Porsche Taycan Turbo vs Audi E-tron GT RS

Audi całkiem niedawno zaproponowało swój topowy produkt z gamy pojazdów elektrycznych. Nisko zawieszona sylwetka wygląda na zadziorną, a wersja RS o mocy 637 KM ma odpowiednie osiągi, jednak czy gdzieś już tego nie widzieliśmy?

 

Podwozie

Chociaż Audi twierdzi że E-tron GT to wyjątkowy i unikatowy projekt nie można uciec od faktu, że topową marką w Niemczech jeśli mowa o luksusowych sedanach elektrycznych w rzeczywistości jest Porsche i jego model Taycan. Nie tylko jako pierwszy pojawił się pierwszy ale również służył jako podstawa dla e-trona GT. Patrząc na podzespoły jednego i drugiego modelu nie jesteśmy w stanie oprzeć się wrażenie jakoby Audi “pożyczyło” od Porsche podstawy dla swojego super sedana. Biorąc to pod uwagę czy projekt E-tron GT powinien w ogóle powstać? Czy jest coś co wyróżnia ten pojazd ponad Porsche?

 

Nadwozie

Pod względem wymiarów takich jak rozstaw osi, długość czy szerokość nie znajdziemy znaczących różnic, bardziej są one kosmetyczne jedyną przewagą na korzyść E-trona której możemy się tutaj realnie doszukać jest pojemność bagażnika 365l dla Porsche oraz 405l dla Audi.

Wyglądowo jednak są to dwa zupełnie różne samochody i raczej ciężko byłoby je pomylić. Porsche wpisuje się idealnie w swoją filozofię samochodu luksusowego z zadziornością swoich sportowych możliwości, Audi zaś nawiązuje do swojej nowej linii z pięknymi światłami otaczającymi całe nadwozie oraz mocno wyeksponowaną osłoną chłodnicy i mocniej podkreślonymi przednimi oraz tylnymi łukami

 

Wnętrze

Z powyższych zdjęć widać, że zespoły projektowe dołożyły wszelkich starań, aby odróżnić samochody od siebie. E-tron GT to godny pochwały powrót do fizycznych przycisków dla powszechnie używanych funkcji, takich jak sterowanie HVAC – coś, czego Taycan od dawna unikał ze względu na szybsze, ale mniej praktyczne interfejsy dotykowe. Chociaż e-tron GT jest zapowiadany jako czteromiejscowy, standardowo wyposażony jest w piąte środkowe siedzenie, podczas gdy Taycan jest standardowo wyposażony w cztery pojedyncze siedzenia, a piąte miejsce jest ograniczone jako opcja. Inne znaczące różnice we wnętrzu obejmują ekran MMI Audi, który jest skierowany w stronę kierowcy w e-tron, oraz brak opcji ekranu pasażera na przednim siedzeniu, jak w przypadku Taycan.

Osiągi

Tutaj parametry faworyzują pojazd ze Stuttgartu (może to chęć utrzymania odpowiedniej drabniki w grupie VW)

761 KM oraz niesamowite 1050nM dla Porsche do 637KM oraz 830nM dla Audi. Sprint od 0 do 100km/h zajmuje Taycanowi 2,6s i wynik 3,1 dla E-trona. Prędkościomierz zatrzyma się nam przy 260km/h przy pierwszym z modeli i 255km/h przy drugim. Jeśli mówimy o zasięg to dzięki niesamowitemu wręcz wskaźnikowi oporu powietrza dla Porsche (0.22) zasięg wynosi 425 km na jednym ładowaniu do 377 dla Audi (0.24). Tutaj wychodzi nam 4:0 dla modelu ze Stuttgartu. Jedynym plusem jest fakt iż ładowanie 230kW występuje w jednym i drugim modelu.

W jednym i drugim modelu widać charakter marki który je zaprojektował. Z jednej strony mamy matematyczny majstersztyk z wykończeniem godnym auta luksusowego oraz duchem sportowym pasującym do marki Porsche. Z drugiej znów strony mamy pojazd kompletny, powalający wyglądem oraz praktycznie takimi samymi osiągami w ciut lepszej cenie, apropo to chyba ostatni aspekt którego nie poruszyłem. W tej kwestii zdecydowanym faworytem jest E-tron RS to 620 tysięcy do 790 tysięcy za Taycana Turbo S. Myślę że to jeden z tych aspektów dla których możemy poświecić te ułamki sekund przyspieszenia do 100km/h.